SAFTIG GRYTA MED LÖK OCH PAPRIKA


Långfredag och ledighet.
Betyder lite lyxigare lunch än makaroner och korv.
Tog fram svarta grytan och skar köttet i rediga bitar.
I med vitlök i klyftor, lök svartpeppar och herbamare en klick smör och lite olivolja.
Fräsa yta, låta och låta puttra i några timmar.
Enkelt och gott.

Vi sov länge hela familjen flax.
Och satt länge vid frukosten. 
Ni vet när man ännu inte vaknat efter tredje kaffekoppen och inser att bara friska luften hjälper.
Vilken luft sen.
Härligt.


Enya var helt med på  direkten.
Promenad är gött.
Hon är en dam som gillar att sitta i kärran ännu.
Svea var också med.


Försökte klicka till det med kläderna idag.
Bara för att det var lite grått ute.
Inte för att det gjorde mig nått.
Jag älskar att traska i regnet.
När det doftar vår.
Och jag känner att allting bara slappnar av.
Ljuvliga natur.
Ljuvliga dofter.
Fågelkvitter.
Snart är sommaren här.




När vi kom hem så var sena lunchen färdig.
Köttet hade puttrat och för jag tog stegen utan för dörren fick grytan rejäla stora paprika bitar.
Satte några potatisar i klyftor och kryddade och lite olja på.

Köttet var saftigt och föll lite sönder.
Här behövdes inga såser, köttet uppfyllde alla krav så att säga.
Gillar enkelheten i maten.
När smakerna kommer fram.




Salladen var en enkel grönsallad med

Gurkka
Groddar
Äppel
Redisor
Rocula
Sallad

Lite smak av sommar.
Drömmer om när jag själv få ha lite eget plätt att odla på.
Men bara liten.
Mina gröna fingrar räcker inte långt så att säga.

Skön kväll!


Isabella

1 kommentar:

  1. Odlar du groddarna själv? Berätta hur man gör isåfall!

    SvaraRadera