SAVOIJINKAALI TACOS


Idag har varit en sån där dag när vi tossat fram här.
Njutit.
Tagit det lugnt.
Sett lite mumin.
Och städat klädskåp.
Eller håller på rättare sagt, tror det skulle finnas många dagar heltids jobb hos oss nu just.
Alltid finns det nått att stoppa händerna på.

Gårdagen har jag känt av i magen och huvudet.
Magen ha varit sådär lagom mätt efter den enorma härliga middagen. 
Och godiset in på natt timmarna.

Huvudet trött men hjärtat glad.
Så en harmonisk mamma idag ändå.


När sommaren kommer så tänker jag ofta tillbaka på mina sommarlov som barn.
Vi bodde på en lite backe med kusinerna omkring oss.
Lite buller by känsla.

Klippte en kort hår, så nästa dag var alla i page frisyr.
Känner lycka när man tänker tillbaka.

Lycklig barndom med utelekar till sena kvällen och stora systrar som spelade teater åt oss och hade fixat en helt egen kiosk med godis och isglass. Jag minns ännu hur de smakade. Frusen saft, förstås lyckades jag ju snaskstreijka just då, så de gröna kulorna och kolan hann jag aldrig smaka. Troligtvis retade det den lilla knubbiga damen, i och med att de fastnat i huvudet hur de såg ut. 


Sen när man kröp i säng på kvällarna så var man trött i bena och solbränd i huden fötterna gick inte att få rena. Fingerspetsarna var som skrottiga russin när man hade badat. Och kråkhackorna frodades på bena. 

När jag gick i butiken en dag inne i veckan kom jag att tänka på när mamma hade gjort stora salladsblad med fyllning i som vi fick ta med ut som lunch när jag var kring en 8 år.
Jag tror jag minns det bra, för att det kanske inte var det vanligaste just då, att jag fick springa iväg med maten i handen. Men det är ett av mina fina sommarminnen. Frihet,  enkel mat, smutsiga tår och sårskorpor på mina knän. Så tänkte att jag kan försöka mig på lite egna sådana. Så just idag passade det bra hemma hos oss. Barnen kippade ut innehållet och struntade i salladsbladet, tycke det var onödigt. Men jag gillade det.

 Smaskens sommarmat säger jag bara!



Vi fyllde vår med stimlad kyckling file och gogreen couscous, och lite ägg. 
Rocula och en klick bonjour med smak av örter och vitlök.

Vika ihop och äta. 

Enkel lunch som middag.
Hoppas ni också haft en toppen torsdag!


Isabella





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar