CHIA SYLT MED GRANAT ÄPPLE

Som jag längtat tills jag skulle få tid att sätta denna till er. Den är underbart god så man får akta sig så att man inte mitt i det hela sitter med hela burken och matsked i soffan. Ibland blev det så att man åt sylt med maitorahka hos mamma. Med rent gott samvete. För det tycker jag man alltid ska ha angående mat.


Det du behöver är, bär granatäpple och chiafrön.
En syltburk också förstås.


Jag valde att koka upp frusna bär ( ca 750gram), mixade med hallon blåbär och jordgubbar.
Mamma hade gjort endast med hallon så nu ville jag testa med lite annat.

Silade och pressade sen bären genom en sil.
Valde att lämna lite hela bär i min sylt vilket inte mamma gjort, men testade.
Skalen och kärnorna och bären som lämnade i silen ska jag använda till att röra ihop en god smoothie till after ski drink till mannen.

Gröpte ur 2 granatäpplen, kärnorna blandade jag med bär saften och så satte jag till 3,5 matskedar chiafrön.

Sen ner i syltburken och låt den stå ett par timmar.

Nu har jag testat mig lite fram med chiafrön i och med att jag körde lite andra mått än mamma.
Vet inte om den blir lite mera gele aktig eller om den blir sylt.
Men tror på sylt.
Men oavsett kommer den att vara enormt god på gröten i morgon.
Det kan jag garantera.



Kom ihåg att vila mellan varven.
Här har jag en tuff vecka bakom bestående av jobb.
Med nya timmar och föreläsning.
Vi pausar imorgon.

Och på lördag har jag tjejträff hemma hos oss.
Vad underbart det ska bli att träffa alla tokiga kär- ingar. ♥


Isabella







1 kommentar:

  1. Jaa ❤️ Orkar knappt vänta! Vila dej nu så du orkar med oss 😉

    SvaraRadera