VÄNDA UT OCH IN PÅ TANKAR

Det var en bra dag igår. En sån där bra dag med mycket tankar och funderingar. Tankar i nya banor. Lite tårar. Lite dämpad men ändå glad. Jag vet inte hur jag ska beskriva. Lite glad lessen blandat med en bra känsla. Jag är glad att jag klev ur ringen lite, fast det var väldigt lite av mig själv som kom upp. Så gav det mig enormt mycket känslor att träffa dessa unga fina människor. 

Jag är så glad att jag har min man Tomas, jag kom på honom igår när jag berättade om min föreläsning. Han lyssnar alltid. Lyssnar utan att ta blicken ifrån mig. Fast han har annat och göra. Jag är dålig just på den punkten. Där ska jag bli bättre. Han finns alltid där just då. Och det beundrar jag honom för. Han har alltid funnits där.

Jag tror vi kan lära oss mycket av varann, hela tiden fast man varit tillsammans i flera långa år nu. Lära sig. Man lär sig mera hela tiden, jag har blivit mera ödmjuk till livet. Och att inte alltid vara så hård åt sig själv. Det gör gott. 

Ibland kan jag känna oro när jag som mamma är borta en del. Då är han också där. Stöder fullt mitt beslut som företagare. Ibland kan jag få små pikar för det också. Ibland undrar jag vad det har för skillnad om man jobbar kväll inom vården eller om man jobbar kväll inom mitt jobb?  Men bara ibland. För ofta är jag stark och vet vad jag gör för val och vad som är okej för våran familj. För det handlar om oss fyra. Ingen annans liv. De har en underbar pappa och ibland dyker moster eller faster in. De får en väldigt god relation till dem. Vilket jag vet kommer att uppskattas massor sen i livet. Det ser man redan nu. 

Dagiset är bra bra. Man kan räkna på 1 hand de morgonstunder som ha varit vill inte.  Ofta då lite trötta barn. Jag är glad att det finns människor där också, som orkar se alla barn. Som gör allt för att en stor grupp ska fungera. Änglar i vardagen.

 Vi försöker att vara med dem när vi är hemma, vi försöker att ha med dem i de sysslor vi gör hemma. Vara närvarande. Uppfylla deras önskemål på aktiviteter i den mån det går. Vi har regler och vi ger kärlek. Som vilken andra föräldrar som helst. 

På tapeten igår var självkänsla och självförtroende.

Hitta dig själv först. Våga söka vem du är. Vad gillar du? Vad mår du bra av? Vem gillar du? Vem mår du inte bra av? Välja, du väljer. Umgås med de du känner ger dig självkänsla och självförtroende som älskar dig för den du är utan att du måste prestera något och heijar på dig när du gör nått som gör DIG glad. Det kan handla om att söka in till någon skola eller att du har anmält dig till någon tävling. Vad som helst. 

Men för att klara oss idag så tror jag att man måste bygga på självkänslan aldra först, där har vi som förälder också viktig uppgift. Grunden för oss. Grunden för att vi ska känna oss säkra nöjda med oss själva fast vi inte presterar nått. Utan bara är den du är. Och just den känslan saknade jag i många år.Det är rätt länge sen. Nu har jag den, visst kan den svaija ibland på dåliga dagar och inför nått nytt. Men den är ändå där ganska stadigt nu. Och det är jag glad för. Men tänk på det nästa gång du känner dig osäker. Du är du och du är älskad av många.

Hoppas ni får en bra dag, själv ska jag jobba vidare på lite träningsprogram för mina fina kunder.






Kram 

Isabella


6 kommentarer:

  1. vilken underbar läsning jag fick när jag dök in här.Som dagistant vill jag påstå att om ett barn ,eller barnen har det gott där hemma så trivs de på dagis också. Ibland kan de också ha sämre dagar precis som vi vuxna men i allmänhet är det ett ställe de längtar till.Papparollen är också viktig och av egen erfarenhet vet jag att den tid pappan ger åt sina barn ,det minns de som vuxen.Jag tror nog att du satsar helhjärtat på dina barn då du är hemma, hälsn,en dagistant i en annan kommun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vilka fina ord.
      Så skönt att höra att höra.♥
      Fast man inerst inne vet.
      Du verkar vara en underbar dagistant.

      Ha en fin vecka!

      Radera
  2. Fint skrivet Bella. Så sant! ha en bra dag. Kram / Evelina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Evelina! ♥
      Fin dag till dig med.
      Kram

      Radera
  3. Tack för recepten. ska absolut testas! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! rekommenderar att sätta lite bakpulver i, och vaniljpulver! :)
      Trevlig helg!

      Radera